Problem med postutdelning

Under dagen och gårdagen har UNT som leverenas av Svensk Hemleverans samt PostNord haft problem med att komma in i fastigheten.

Problemet beror på att post- och tidningsbuden inte har aktiverat sina taggar (eller hämtat ut förprogrammerade) genom föreningens anlitade låsföretag. Styrelsen har vid flertalet tillfällen, med start under 2018, påmint alla bud om att göra detta, både via telefonsamtal och skriftligen. Anledningen till detta är på grund av föreningens ambition att öka skalskyddet genom att ta bort alla portkoder. En sista portkod endast för bruk av tidningsbud och post har dock fortfarande varit i drift ett tag extra för att alla ska hinna uppdatera sina taggar. 

Inför det slutgiltiga borttagandet av postombudskoden fick vi 2019-10-01 besked om att detta inte var några problem och att buden hade de taggar de behövde till fastigheten. Tyvärr visade det sig att så inte var fallet. 

Styrelsen har varit i kontakt med PostNord och Svensk Hemleverans under dagen och kommer att fortsätta kontakten med dessa under morgondagen för att så snabbt som möjligt lösa problemet. 

Uppdatering 2019-10-05: Styrelsen har fortsatt jaga på Svensk Hemleverans (SHL) vid flera tillfällen och varit i kontakt med Uppsala lås- och säkerhetscenter. Den gamla koden är tillfälligt återinsatt sedan den 3/10 för att avhjälpa det akuta problemet och SHL är informerade om detta.

Vi beklagar uteblivna tidningar och jobbar hårt på att SHL ska lösa problemet med Uppsala lås- och säkerhetscenter. 

Med vänliga hälsningar, 
Styrelsen, Brf Gröna Huset