För mäklare och köpare

Information om föreningen för mäklare, köpare och boende.

Vänligen kontakta vår ekonomiska förvaltare Mediator på telefonnummer 018 - 13 14 50 vid försäljning.

Hitta hit

Brf Gröna Huset ligger cirka en kilometer eller fem minuters cykelväg från Uppsala stadskärna i populära Kapellgärdet. Kapellgärdet består av både äldre och yngre bebyggelse i en bra blandning och på vissa platser i området byggs det för fullt. Stadstrafikens bussar trafikerar området regelbundet. En kortare promenad bort ligger Kvarnengallerian, med ett brett utbud av butiker och service av olika slag. Inom bostadsområdet finns även en mindre närbutik.

Klicka på länken så kommer du till en karta som visar var Brf Gröna Huset ligger.

Fastigheten

Brf Gröna Huset bildades 2011 och är belägen på Portalgatan 50-64. Föreningens fastighet består av ett flerbostadshus om 4-5 våningar med 93 lägenheter och en lokal. Fastighetens byggnad är uppförd 2014.

Fastighetsbeteckning: Uppsala Kvarngärdet 58:1
Organisationsnummer: 769624-0923

Föreningen

Ordförande: Jouni Haapakoski
Webbplats: www.brfgronahuset.se
E-post: styrelsen@brfgronahuset.se

Gemensamma utrymmen

Gröna huset har en ombonad innergård med bl.a. pingisbord, boulebana, sandlåda och utegrill. I föreningen finns även rullstols- och barnvagnsförråd, cykelrum samt en välutrustad tvättstuga. Föreningens medlemmar har möjlighet att hyra en möblerad övernattnings­lägenhet. Till varje lägenhet hör ett lägenhetsförråd beläget i källarplan.

Parkeringsalternativ

Utomhusplatser (12 st): 495 kr/mån
Garageplatser (64 st): 1000 kr/mån
MC-platser (7 st): 330 kr/mån

Av garageplatserna har 22 st laddstolpar. Elförbrukning mäts och debiteras individuellt.

För att ställa sig i kö tar man kontakt med vår ekonomiska förvaltare Mediator. Det går även bra att ringa Mediator på 018 - 68 14 60 mellan 09.00 - 11.30 på vardagar. För frågor om kö till parkeringsplatserna - kontakta Mediator.

Se föreningens parkeringsplatspolicy här.

Tv, bredband och telefoni

Kabel-tv (Telias tv-paket "Bas"), bredband (1 000/1 000 Mbit/s) samt ip-telefoni via Telia Triple-play ingår i avgiften. Nya routrar och tv-boxar kommer uppdateras i alla lägenheter under 2024. Två tv-boxar per lägenhet ingår.

Avgifter

Enligt föreningens stadgar får överlåtelseavgift tas ut av bostadsrättshavaren med belopp som maximalt får uppgå till 2,5 % av prisbasbeloppet (2024: 1 433 kr). För arbete med pantsättning av bostadsrätt får pantsättningsavgift tas ut med belopp som maximal får uppgå till 1 % av prisbasbeloppet (2024: 573 kr). Pantsättningsavgift betalas av pantsättaren.

Ägandeförhållande

Vi tillåter delade ägarförhållanden (minsta andel 10 %). Vi godkänner endast fysisk person som medlem.

Försäkringar

Föreningen har en kollektiv bostadsrättstilläggsförsäkring genom Länsförsäkringar.

Värme

Ingår i månadsavgiften.

Varm- och kallvatten

Debiteras varje lägenhet separat med en fast avgift samt kostnad för förbrukningen.

Elavtal

Boende tecknar själva elnätsavtal med nätägaren Vattenfall samt elhandelsavtal med valfritt bolag.

Ekonomisk förvaltare

Mediator sköter föreningens ekonomiska förvaltning.

Nycklar

AB Byggbeslag Lås & Säkerhet sköter administreringen av nycklar och nyckeltaggar vid överlåtelse av bostad.

Nycklar får ej överlämnas av säljare till köpare "hand i hand" utan ska alltid gå genom AB Byggbeslag Lås & Säkerhet.

Vid förlorad nyckel ska låsen till lägenheten ställas om och den tidigare boende debiteras för kostnaden. Alla lägenheter i fastigheten är från början vardera tilldelade fyra stycken nycklar och alla nycklar (eller fler om man med tillstånd har fått lov att kopiera upp fler) skall lämnas in till AB Byggbeslag Lås & Säkerhet. Det går inte att hävda "god tro" för att undgå kostnaden för omställning av låset. Saknas nycklar till lägenheten vid överlåtelsen ska låset ställas om och säljaren debiteras oavsett orsak. Föreningen har en fastställd nyckelpolicy, för närmare information om denna, kontakta oss.

Taggar

Till varje lägenhet finns fyra nyckeltaggar utkvitterade från föreningen som utgångspunkt. Taggarna kan även användas för att boka tvättstuga och gästlägenhet på bokningstavlan vid tvättstugan.

Reparationsfond

Föreningen har ingen inre reparationsfond.

Övrigt

Det finns möjlighet att glasa in balkongerna mot innergård samt mot yttre fasad. Föreningen innehar bygglov. Boende behöver godkännande från styrelsen före inglasning.

Renoveringar m.m.

• OVK (2020)
  • Brytskydd och kamerabevakning (2021-2022)
  • Stamspolning (2021)
  • Installation av solceller (2021)
  • Radonmätning i fastigheten (2022)
  • Upprustning av innergården (2022-2023)

Energideklaration

Energideklaration utfördes 2016-07-12, var god se länk nedan.

Sidan uppdaterades senast 2023-12-10